Maak kennis met de raadsgriffier

Gepubliceerd op: 03 mei 2021 11:05

Ik ben Rumo van Aalst, 49 jaar, getrouwd met Josanne, papa van Bart (12), Lenthe (9) en Jens (6) en baasje van onze lieve hond Belle. In 2010 heb ik mijn geboorteplaats Steenbergen ingeruild voor het mooie Woerden. Naast het gezin zijn Josanne en ik op dit moment druk met alles rondom de bouw van onze nieuwe woning. Sinds 2018 mag ik als raadslid ook mijn tijd en energie steken in de gemeente waar wij al weer meer dan een decenium ontzettend graag wonen.

Waarom Sliedrecht?
Na afronding van mijn studie Nederlandse recht ben ik de gemeentewereld terecht gekomen. Als gedetacheerde heb ik bij veel gemeenten in de keuken mogen kijken. Ik ben vooral actief geweest op de beleidsterreinen sociale zaken, bestuur en openbare orde en veiligheid. Na 6,5 jaar griffier van de gemeente Oudewater maakte ik in april 2015 de overstap naar het baggerdorp Sliedrecht. 'Gewoon doen'.... die woorden in de 18 pagina's tellende vacature deden mij schrijven op de misschien wel mooiste baan binnen de gemeentelijke organisatie.

Wat doe je als griffier zoal?
De gemeenteraad heeft zijn eigenlijk ambtelijke ondersteuning, de griffie. De griffier geeft leiding aan de griffie. In Sliedrecht heb ik met Heleen Vos, plaatsvervangend griffier/raadsadviseur en griffiemedewerkers Rozanne Boer en Maya Feddema drie fantastische griffiecollega's. Daarnaast is de griffier de eerste adviseur van de gemeenteraad en de voorzitter van de raad (de burgemeester).

Je bent een echte spin in het web. Als onderdeel van de lokale driehoek (burgemeester, gemeentesecretaris en griffier) mag ik meewerken aan het optimaliseren van het samenspel tussen raad, college en organisatie. Voor mij is het een eer om griffier van de gemeenteraad te mogen zijn. Zo voelt het na 12,5 jaar, met o.a. drie gemeenteraadsverkiezingen en twee burgemeestersprocedures nog steeds.

Ik ken de Sliedrechter als iemand die ontzettend trots is op zijn/haar dorp
Het raadslidmaatschap is een unieke kans om aan de knoppen te zitten. Een bijdrage te mogen leveren aan een nog mooier Sliedrecht. Lijkt dat je wat? Volgend jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Neem contact op met een fractie of raadslid uit Sliedrecht en laat je informeren. Mijn deur staat ook altijd open!

Rumo van Aalst